tirsdag 25. november 2008

Navnedag

Idag har jeg og alle andre de godt voksne damene som heter Kari navnedag. Det er flott! Egentlig så pleier jeg å glemme det, men ikke i år. Å nei. I år skal jeg sørge for å lære dere litt om dette folkekjære navnet.

Kari


Visstnok en kortform av navnet Katarina.. Jeg velger å tro at Katarina er en langform av navnet Kari. Senere ble visstnok navnet knyttet til det greske ordet Katharos som betyr ren. Altså betyr Kari ren. Hah!



På Wikipedia sier de at Kari er et svært vanlig navn i Norge, men ikke så mye alle andre steder.
Nei. Det er nok sant.

Men! Navnet dukket opp allerede på 1500-tallet, og sikkert før det også. Det var jo ikke så godt med dokumentering på den tida. På 1700-tallet derimot var det et av de mest populære døpenavnene.

Og det var sikkert noen udøpte hedningbarn som het det også. Gud forby!

Kari lå forøvrig på navnetoppen i etterkrigsårene, og i 2006 var Kari det mest brukte navnet etter Anne og Inger.

I vårt kjære naboland Suomi er Kari et mannsnavn! Hos dem betyr navnet velsignet. Og jeg mente jeg hørte noen sa at det betydde bjørn. Men det er mulig det bare var løse rykter.

Baklengs er Kari? Irak.


Noen andre, og litt mer kjente Karir er:

Banjo-Kari


Kari (uten en) Traa


KaRi Bræmnæs!


Kari Hotakainen... ?


En riktig fin gjeng jeg er stolt av å dele navn med. For selv om jeg gjerne ville hete noe mer eksotisk før, så er jeg glad jeg ikke heter Rosa Mirabella den dag idag. Kari og jeg er som skapt for hverandre. Som fot i hose. Så takk for det, far.

6 kommentarer:

Shubi sa...

Snakker du om Rosa Mirabella på Sukkertoppen her? Og jeg skulle egentlig hete Eva.

Australiabloggen sa...

Og jeg skulle egetlig hete Even. Even og Eva hadde vært litt overkill syntes jeg. Det var forøvrig mine storesøken som navnga meg Rune, fordi Rune betyr hemmelighet, og vistnok så holdt de det hemmelig at jeg skulle bli født en stund. Ellers kan jeg informere om at Anders betyr Mann. Eller som Anders pleier å si. MÆNN!

Anonym sa...

Gratulerer med navnedag! Husker forøvrig hvor stolt du var før i tida over at Kari ble irak, mens navnet mitt ikke betydde noen ting baklengs.

Anonym sa...

Nettopp funnet ut at Anne betyr Nåde, og Marte betyr husets frue.
Vennlist vis husets frue nåde.

Anonym sa...

Gratulerer med dagen Kari!

Jeg er stolt av å være din navnesøster:)

stor klem fra Kari Klarinett

Andreas sa...

Rosa Mirabella husker jeg! var det ikke hun som ville ha et rosa hus, alt skulle være rosa?

Andreas betyr "manndig". Også ble jeg homo, hvor manndogere går det ann å bli liksom.

Egentlig skulle jeg hete Emil, men er glad det ble slik det ble, jeg er mer Andreas enn Emil. Vet ikke hvorfor det ble slik, de så vel da jeg gjorde min entré at jeg aldri ville bli noen god Emil...

Forøvrig syntes jeg Kari er et vakkert navn, mormor bærer det navnet også, flott dame.