onsdag 28. oktober 2009

La meg gjøre så du får det inn med teskjed. Kryddermål. pipett.

Nå skal vi sove alle kvinns og menns.
Sove med kviser på kinnet.
Sove med hår i dusjsluket.
Sove i rosa sengetrekk.
Sove og være glad, og være ingenting, og gud så godt det er å være ingenting en liten stund.
Nå skal vi sove inne i varme dyner og myke madrasser.
Med kuldegrader utenfor vinduet.
Med mobilen på nattbordet som sier; Jeg begynner å pipe i morra klokka åtte.
Med tørre hender, og sprukne lepper som har lyst til å le, men det blir ikke før etter klokka ti i morra.
Etter klokka ti i morra kveld, da begynner helga.
Etter klokka ti i morra da begynner forfallet.
Da begynner ragnarokk.
Da begynner moroa og sorgen.
Men ikke før da.
Og nå skal jeg sove.
Sove med en ventil som suser litt, og slipper inn frisk luft, sånn at jeg ikke skal dø av oksygenmangel sånn som noen mennesker gjør.
Sånn som Rune gjorde når han druknet i verdens fineste barnebok, Farvell, Rune. Og Mari, den ønsker jeg meg til jul. Her har du huskelappen!

3 kommentarer:

Shubi sa...

Sov du naken?

Kari sa...

kanskje.

Anonym sa...

Notert!

Ikke at du sover naken altså, men Rune.

-Mari